Proszę czekać,
trwa ładowanie danych.

Diet map



Zadaj pytanie dietetykowi

Wypełnij wszystkie wymagane pola

Co wybrać: masło czy margarynę?

odżywianie | 15.09.2016
Co wybrać: masło czy margarynę?

Zawsze będzie dochodzić do ostrej polemiki pomiędzy zwolennikami masła i margaryny. Niestety, nie ma jednego, konkretnego rozwiązania tego sporu. Zarówno stosowanie masła, jak i margaryny niesie określone, pozytywne i negatywne skutki dla zdrowia. Prawidłowy wybór pomiędzy masłem, a margaryną zawsze skłania do zastanowienia się nad tym, czy spożywanie jednego lub drugiego przyniesie nam więcej korzyści niżeli strat. Tylko takie myślenie pomoże nam dokonać właściwego dla siebie wyboru.

Prozdrowotne właściwości masła są dosyć powszechnie znane, dlatego też tak często można je spotkać na polskich stołach. Jedną z nich jest fakt, iż masło cechuje się bardzo niskim stopniem przetworzenia. Jest to produkt pochodzenia zwierzęcego i w przynajmniej 80% składa się z tłuszczu mlecznego, co sprawia, że dostarcza znacznej ilości złego cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowy. Masło zatem nie będzie polecane dla osób cierpiących na miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca oraz wszelkie zaburzenia gospodarki lipidowej. Wszystkie te nieprawidłowości często towarzyszą otyłości, dlatego u każdej osoby z nadmierną masą ciała i problemami zdrowotnymi na tle chorób sercowo-naczyniowych zaleca się stosowanie margaryn. Nie zawierają one cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają ryzyko epizodów sercowych.

Margaryny miękkie produkowane są innymi, niż kiedyś, technologiami. Aktualnie najbardziej popularną metodą ich wytwarzania jest reakcja przeestryfikowania. Dzięki temu nie zawierają wcale lub jedynie niewielkie ilości szkodliwych kwasów tłuszczowych trans. Zarówno masło jak i margaryny dostarczają cennych witamin, A i D; margaryny mogą być dodatkowo wzbogacane w inne witaminy lub składniki mineralne.

Masło lub margaryna a odchudzanie

Obecnie na rynku dostępne są margaryny o wysokiej zawartości tłuszczu (do 80%), których wartość energetyczna dorównuje wartości masła. W 100 gramach produktu o 80% zawartości tłuszczu jest ponad 700 kcal. Oznacza to, że jedna łyżka masła lub wysokotłuszczowej margaryny (70-80%) dostarcza ponad 140 kcal. Jeśli kryterium wyboru jest wartość energetyczna produktu, powinniśmy decydować się na margaryny o mniejszej zawartości tłuszczu (np. około 60%), które charakteryzują się lepszą smarownością i gładką konsystencją.

Również ze względów zdrowotnych warto sięgać po margaryny (tzw. kubkowe) do smarowania. Dlatego też w dietach redukujących masę ciała korzystne jest zastosowanie miękkich margaryn, gdyż dostarczają do diety cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są zazwyczaj spożywane w ilościach niewystarczających. Poza tym łatwiej jest kontrolować spożycie tłuszczu, gdyż na rynku dostępne są margaryny o obniżonej jego ilości. Masło polecane jest natomiast dzieciom do 3 roku życia, a wg wytycznych dla osób dorosłych i starszych, większe korzyści zdrowotne uzyska się dzięki polecaniu tej grupie społeczeństwa właśnie margaryn, niżeli masła.

Zobacz także